Een multi channel verkoopuitdaging

3 minuten

Een grote speler binnen de cosmetica branche heeft moeite om een multi-channel verkoopstrategie te realiseren. De problematiek speelt zich met name rond de beoogde doelgroep. De organisatie verkoopt high-end cosmeticaproducten die voornamelijk via specialistische ketens zoals apotheken worden verkocht.

De organisatie heeft nog geen ervaring met directe B2C verkoop. Eerdere pogingen om de producten online te verkopen waren weinig succesvol. Klanten ervaarden de omgeving als complex en niet gebruiksvriendelijk. Ook weerspiegelden de producten die online werden aangeboden niet de actuele voorraad bij de lokale afhaalpunten. Het internationale karakter van de organisatie sloot ook niet aan bij de verwachtingen van de doelgroep. Dit uitte zich voornamelijk in Frans- of Engelstalige productomschrijvingen die werden gecombineerd met een Nederlandstalige omgeving.

01. De casus

De eerste online verkoopkanalen zijn “in-house” gerealiseerd door het ontwikkelteam op het hoofdkantoor in Frankrijk. Dit team beheerde de volledige logistieke procesflow en de daarbij behorende databases. Er waren slimme koppelingen gerealiseerd met het warehouse. Alle omschrijvingen, productafbeeldingen en voorraadinformatie werd direct uit de back-end systemen gehaald en getoond binnen de online verkoopomgeving. Een mooie technische oplossing, maar een oplossing die niet aansloot bij de doelgroep.

Door tegenvallende verkoopcijfers start de organisatie een onderzoek naar de problemen waar de doelgroep tegenaan loopt. Deze worden na inventarisatie aan het ontwikkelteam voorgelegd. Ondanks diverse pogingen is het moeilijk om de gebruikerservaringen over te brengen aan dit team. Het blijkt voor de techneuten ontzettend lastig te zijn om zaken vanuit klantperspectief te bekijken.

02. Implementatie van een divers ontwikkelteam

De organisatie kiest ervoor om een nieuw, lokaal ontwikkelteam te introduceren. Dit team bestaat niet alleen uit ontwikkelaars, maar uit personen met een grote diversiteit aan studie- en culturele achtergronden. Ook wordt een klantenpanel opgesteld uit het klantenbestand die een goede doorsnede is van de doelgroep. Een aantal storende factoren wordt door het lokale ontwikkelteam snel geëlimineerd. Zo wordt de productdatabase gesynchroniseerd met een lokale database, die wordt gevoed met lokale voorraadinformatie en Nederlandse productbeschrijvingen. Daarnaast ontwikkelt het team een frisse webwinkelomgeving waarbij klanten op basis van hun keuzes de lokale voorraden kunnen inzien en de producten in hun eigen favoriete winkel kunnen ophalen. En uiteraard worden moderne betaalmethodes geïmplementeerd.

03. Hoe helpt Young_Coders

Young_Coders levert innovatieteams. De teamleden worden specifiek opgeleid voor jouw organisatie. Ze zijn complementair aan elkaar en hebben diverse studieachtergronden. Onze teams zijn divers en inclusief samengesteld zodat zij een volwaardige afspiegeling van onze maatschappij zijn. Ook kiezen ze specifiek voor jouw organisatie. 

Door een innovatieteam in te zetten bij jouw organisatie zorgen we ervoor dat de ontwikkeling van jouw product of dienst goed aansluit bij de verwachtingen van je klant. Het team zet de gebruiker altijd centraal. En het mooie is dat je deze innovators aan het eind van onze reis kosteloos in loondienst kunt nemen.

yc-dsc-4560-1.jpg

04. Het resultaat

Na de lancering van de nieuwe webwinkel zijn de online verkopen gestegen met meer dan 80% binnen zes maanden. Na het eerste jaar is het online verkoopkanaal qua omzet de reguliere verkoop gepasseerd.

Door het introduceren van een lokaal ontwikkelteam is er veel druk verlaagd op het bestaande ontwikkelteam op het hoofdkantoor. Er konden meer resources vrijgemaakt worden voor andere interne projecten die achterstand hadden opgelopen.

Omdat de nieuwe webwinkel iteratief is ontwikkeld op basis van de scrum methodiek en met inbreng van de gebruikers, blijkt het nieuwe ontwikkelteam ruim 30% effectiever te werken dan het bestaande team.

illustratie-waterval-vs-agile.jpg

Ook slonk het percentage overhead / project management uren met ruim 20%. Het aantal uren dat aan rework en aan testen werd besteed werd met 15% teruggebracht. Door dit project via scrum aan te pakken kwam de ROI al op gang na de eerste iteratie. Zo werd het terugverdienmodel een stuk eerder geïnitieerd dan we terugzien in een waterval aanpak.

Benieuwd hoe we jou kunnen helpen in de zoektocht naar technische vernieuwing? Laten we kennismaken!

Plan afspraak

Plan gemakkelijk een kennismaking in via Zoom.