Houd het simpel met maximaal effect

3 minuten

Een internationaal opererende financiële instelling levert binnen negen branches oplossingen zoals vendor finance, leasing en factoring.  Deze financiële oplossingen worden aangeboden aan partners en eindklanten. Partners zijn onder andere hardware- en softwareproducenten, auto-, vrachtauto- en tractorproducenten en machinebouwers. Eindklanten zijn bedrijven en organisaties die (kostbare) productiemiddelen nodig hebben en die naast de optie op koop, de optie op lease of huurkoop overwegen. Dit zijn bijvoorbeeld machinefabrieken, agrarische bedrijven, consultancy bedrijven en logistieke bedrijven.

01. De casus

Binnen de financiële instelling is de behoefte ontstaan om de salesafdeling te ondersteunen met mobiele oplossingen. Er worden in het hele “lead to order” proces te veel fouten gemaakt. Bovendien zit er te veel tijd tussen het bestellen van de producten en de daadwerkelijke aflevering. Het optimaliseren van dit proces kan een behoorlijke kostenbesparing opleveren. De organisatie berekent dat een mobiele oplossing om dit proces te optimaliseren binnen een half jaar kan worden terugverdiend. Bijkomend voordeel is de verwachte extra omzet en marge die deze mobiele oplossingen zou kunnen opleveren. 

De financiële instelling is aan het nadenken hoe deze oplossing zo snel mogelijk kan worden ontwikkeld. De organisatie heeft echter nog maar beperkte ervaring met de ontwikkeling van mobiele technologie en weet dat de processen die ingericht zijn een mogelijke drempel kunnen vormen, die de ontwikkeling aanzienlijk vertraagt.

02. Prototyping en het Minimum Viable Product

De organisatie kiest voor de progressieve Design Thinking en Lean Startup methodes. Deze methodes helpen het creatieve proces te kaderen. Op basis van de geïnventariseerde ideeën van zowel eigen mensen als stakeholders en eindgebruikers kan er snel een prototype worden ontwikkeld: een eenvoudig model van de mobiele oplossing die in essentie aantoont hoe de diverse workflows binnen de mobiele app vorm kunnen worden gegeven. Dit zonder alle gewenste functionaliteit daadwerkelijk al te ontwikkelen. Het prototype is daardoor eenvoudig en snel aan te passen op basis van gebruikersfeedback. Uiteindelijk vormt het prototype een gezonde basis voor de ontwikkeling van een Minimum Viable Product (MVP). Een eerste productierijpe basisversie van de mobiele oplossing waarbij alleen is gekeken naar de absoluut noodzakelijke primaire functionaliteit. Latere versies worden continu doorontwikkeld op basis van gebruikersfeedback.  Zo wordt bij elke release van de mobiele oplossing meerwaarde gegeven aan de gebruikers.

03. Hoe helpt Young_Coders

Young_Coders kan jouw organisatie helpen bij het structureren van creativiteit door het organiseren van Design Thinking trainingen en het begeleiden van Design Thinking sessies. Naast het organiseren en begeleiden van deze sessies leveren wij ook de mensen die kunnen helpen bij het bedenken van innovatieve ideeën. Ideeën die niet gevoed worden door standaarden, gewoonten en procedures van eigen medewerkers.

Young_Coders levert innovatieteams om o.a. Design Thinking bij jouw organisatie te implementeren. De teamleden worden specifiek opgeleid voor jouw organisatie. Ze zijn complementair aan elkaar en hebben diverse studieachtergronden. Onze teams zijn divers en inclusief samengesteld zodat zij een volwaardige afspiegeling van onze maatschappij zijn. Ook kiezen ze specifiek voor jouw organisatie.

Door een innovatieteam in te zetten bij jouw organisatie zorgen we ervoor dat een (nieuw) te ontwikkelen product of dienst goed aansluit bij de verwachtingen van je klant. Zij werken actief mee aan innovatie ideeën en dragen zorg voor prototypes. Het mooie is dat je onze Challengers na een afgesproken periode kosteloos in loondienst kunt nemen.

04. Het resultaat

De eerste MVP-versie van de mobiele app werd eind 2019 voor het eerst in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland aangeboden. Om te ontdekken hoe mobiele oplossingen de salesafdeling kunnen helpen om productiever en succesvoller te zijn, blijft de financiële instelling de wensen en werkwijze van salespersoneel meenemen in het ontwikkelproces. De sleutel in dit proces is eigenlijk om te begrijpen hoe de salesmensen van de financiële instelling hun dagelijkse werkzaamheden doen. Door de salesmensen te vergezellen tijdens hun klantbezoeken, wordt steeds beter begrepen welke functies nodig zijn en welke dienen te worden aangescherpt.

Het eindresultaat is een grote winst in ontwikkeltijd van de mobiele oplossing. Door binnen enkele weken al een werkend prototype te opleveren kon er veel sneller met de ontwikkeling van het MVP begonnen worden. Door te kiezen voor de MVP-aanpak kon de mobiele app veel sneller aangeboden worden aan de eerste testgroepen dan voorheen, waarbij veelal nog de klassieke “waterfall” methode werd gehanteerd.  De mobiele app sluit naadloos aan bij de doelgroep, gezien deze bij elke ontwikkelstap is betrokken en feedback in een volgende iteratie terugziet. Dit draagt ook bij aan een groot gebruikersdraagvlak.

Spreekt deze manier van werken je aan? Onze Challengers kunnen ook bij jouw organisatie aan de slag! Neem contact op om eens kennis te maken.

Plan kennismaking

Gemakkelijk via Zoom.