Hoe blijft jouw organisatie relevant?

4 minuten

De wereld digitaliseert in sneltreinvaart. Gelukkig zien steeds meer organisaties in dat een afwachtende houding problematisch kan uitwerken. Denk bijvoorbeeld aan V&D, D-Reizen en Kodak: grote concerns die niet tijdig hebben ingespeeld op de digitale transformatie. Om je organisatie gezond en levensvatbaar te houden is het, in deze tijd én in de toekomst, ontzettend belangrijk om jezelf opnieuw te blijven uitvinden en je relevantie in de markt te behouden. Maar hoe doe je dat? Zeker als jouw organisatie eigenlijk helemaal niet zo bezig is met het digitale tijdperk omdat dat nooit echt relevant voor je is geweest?

Een paar concrete vragen die een organisatie zichzelf kan stellen: Heeft het nog zin om te blijven adverteren in gedrukte media als je doelgroep massaal naar social media is verhuisd? Moet je niet iets gaan doen met je offerteproces als potentiële klanten overlopen naar de concurrent. Tegenwoordig heb je in enkele minuten online een offerte in plaats van er twee weken op te moeten wachten. De klant maakt in dit geval zelf de offerte in plaats van de verkoper binnendienst. Hoe nuttig is een grote verkoopafdeling nog als de meeste verkopen via digitale kanalen gaan? Hoe optimaliseer je bedrijfsprocessen als je ziet dat je aan alle kanten voorbij wordt gelopen door jonge, enthousiaste startups, waarvan de oprichters zijn opgegroeid in een digitale wereld?

Eigenlijk is de oplossing vrij eenvoudig, maar tegelijkertijd ook superlastig. Het heeft te maken met creatieve slagkracht van een organisatie én een sterk opleidingsbeleid. Om relevant te blijven in je eigen markt zal het dus niet eens altijd gaan over innovatie binnen je product- of dienstenportfolio: Een timmerbedrijf timmert, en een adviesbureau adviseert. De digitalisering zit hem vooral in de manier waarop je je producten en diensten aanbiedt en hoe efficiënt je dit kan doen. Wat heb je daar dan voor nodig?

Maak én houd je personeel relevant

Jouw organisatie is relevant als je medewerkers relevant zijn. Je medewerkers zijn je “key assets”. Zonder hen gebeurt er niets. Om je concurrentie voor te blijven, of om relevant te blijven als non-profit organisatie, moet je er dus voor zorgen dat je personeel zichzelf blijft ontwikkelen. Maar hoe pak je dat aan? Het volstaat niet meer om mensen simpelweg een paar online trainingen te laten volgen. Waarom niet? Omdat de meeste trainingen niet goed aansluiten op de individuele kennisniveaus van de medewerkers en ook niet op de (bedrijfs)processen van je organisatie. Natuurlijk kan sommige basiskennis prima via een standaard online training worden ingekocht. Maar hoe beklijft kennis? Door te herhalen en de kennis direct toe te passen in de praktijk. Dit gaat meestal niet met een generieke opleiding. De medewerkers dienen de algemene kennis nog om te zetten en aan te passen aan de geldende processen. Dat kost onnodig veel tijd waardoor opgedane kennis snel weer vergeten wordt.

Zo wordt leren leuker en eenvoudiger


Hoe houd je je personeel dan relevant? Door blijvend te investeren in nieuwe, relevante digitale vaardigheden van je medewerkers. Door mensen te enthousiasmeren en ze in aanraking te laten komen met nieuwe, frisse ideeën wordt leren leuk en een stuk eenvoudiger. Er zijn een aantal zaken die je kunt aanpakken om deze relevantie te borgen:
 

01.     Investeer in een divers en inclusief personeelsbestand. Zorg dat jong en oud elkaar vinden. Zorg dat jouw personeel een afspiegeling wordt van de samenleving. Zo creëer je een open en prettige werksfeer waarin iedereen zichzelf kan zijn. Door deze veiligheid te bieden, zullen je medewerkers geprikkeld worden om creatieve ideeën aan te dragen en actief mee te denken over het verbeteren van bedrijfsprocessen. Je leest hier meer over in ons artikel Prioriteit voor diversiteit.

02.    Zorg ervoor dat je medewerkers zichzelf kunnen blijven ontwikkelen op het niveau wat bij ze past. Je kunt bijvoorbeeld denken aan het laten ontwikkelen van op maat gemaakte trainingen voor jouw organisatie en de diverse opleidingsniveaus die je organisatie rijk is. Meer weten over dit onderwerp? Lees dan ons artikel over een Leven lang leren: Noodzaak in plaats van luxe.

03.     Zorg ervoor dat in beginsel je medewerkers nooit irrelevant worden. Een studie van de Oxford University en Kunstmatige Intelligentie expert Kai-Fu Lee stelde in het CBS programma 60 minutes te verwachten dat meer dan 40% van de banen binnen 25 jaar niet meer bestaan. Denk dan aan banen zoals magazijnmedewerker, salarisadministrateur, vertalers, belastingconsulenten, makelaars, boekhouders, caissières etc. Probeer dit voor te zijn en zorg dat medewerkers die een functie hebben die wellicht op termijn komt te vervallen zichzelf al gaan voorbereiden op een omscholingstraject. Bepaal samen hoe functies kunnen worden gecreëerd of hoe medewerkers in andere functies kunnen doorstromen. De vervolgstap is dat je zorg draagt voor de juiste omscholing.

Help! Waar te beginnen? 

Young_Coders heeft specifiek voor deze problematiek de Young_Coders Academy opgericht. Een mooi en overzichtelijk platform waarin we maatwerkopleidingen en begeleiding bieden op persoonlijk niveau. Al onze opleidingen zijn volledig ingesteld op de behoefte van onze klanten en begeleiden cursisten in het ontwikkelen van de benodigde technische kennis en kunde om zichzelf bij- of om te scholen. Benieuwd? Kom eens een (virtuele) kop koffie drinken! We leggen er graag meer over uit.

 contact

y-c-academy-app.jpg