5 tips voor een goede work-life balans!

29-11-2022

4 minuten

Bedrijven die waarde hechten aan innovatie, winst en creativiteit, moeten investeren in een betere balans tussen het werk en privéleven van hun werknemers. En voor jezelf als werknemer heeft het ontwikkelen van een goede balans tussen werk en privé vele voordelen zoals: minder stres, betere prestaties, meer creativiteit en meer werkgeluk.
Kubus in balans

Een nieuwe manier van werken ontwikkelen

In de afgelopen jaren is er een groeiende trend ontstaan onder werknemers: een ​​nieuwe manier van werken ontwikkelen. Het concept van een goede werk-privé balans is niet nieuw en werd al populair in de jaren 70 en 80. Werknemers ontwikkelen nieuwe manieren om tot een betere balans tussen werk en privéleven te komen. Door bijvoorbeeld hybride te werken, een beter loon te eisen, meer eigenaarschap over hun werk te hebben en een werkplek te eisen die veilig en inclusief is.

Als je de meeste werknemers vraagt ​​wat ze het meest waarderen, is het niet zozeer een hoger salaris, maar een baan die impact heeft en manieren biedt om te leren en vaardigheden en kennis te ontwikkelen, zoals dit onderzoek aantoont.

Gelukkige werknemers presteren beter

Waarom is een goede werk-privé balans zo belangrijk voor bedrijven en werknemers?

Zoals dit onderzoek aantoont, leidt het creëren van een goede balans tussen werk en privé tot gelukkige werknemers die gemiddeld 13% beter presteren dan werknemers die meer losgekoppeld zijn van hun werk. Gelukkige medewerkers zorgen niet alleen voor betere prestaties, meer betrokkenheid en commitment, maar dit leidt ook tot minder verloop.

Jouw pad naar een gezonde work-life balans

Hoe creëer je een goede balans tussen werk en privé? In een samenleving met constante en directe informatievoorziening voor alles en iedereen, is het gemakkelijk om de hele tijd ‘aan’ te blijven. Dus, hoe kan je jezelf uitschakelen zonder achter te blijven?

Hier zijn een vijftal tips

01: De belangrijkste factor is weten wat je “Why” is en vanuit dit perspectief proberen te werken, zoals Simon Sinek adviseert. Als je je doelen kent, wordt het gemakkelijker om op professioneel niveau een routekaart naar je doelen te plannen.

02: Zorg dat je in balans bent door je Ikigai te volgen. Ikigai is een Japans concept. Het laat je ontdekken wat je motiveert in het leven en wat je gelukkig maakt. Dat concept wordt geformuleerd in het vinden van een balans in vier componenten van het leven; waar je van houdt, wat de wereld nodig heeft, wat de rekeningen betaalt en waar je goed in bent. Ikigai, wat ook de titel is van het boek van Francesc Miralles en Héctor García, is een manier om een ​​lang en gelukkig leven te leiden.

03: Stel naast je professionele doelen een persoonlijk doel om je te ontwikkelen en te (her)investeren in je familie, vrienden en dierbaren.

04: Tijdmanagement. Volg een tijdmanagement workshop of training om te leren omgaan met verschillende uitdagingen tegelijk en weet hoe je prioriteiten moet stellen.

05: Zie een werkplek als een plek waar een win-win situatie mogelijk is. Je bent op het werk altijd onderdeel van een team. Stel je op als een geweldige teamspeler, want er is succes te behalen voor iedereen!

Bij Young_Coders werken we met een gedragscode waarbij de balans tussen werk en privéleven de sleutel is tot het succes van het bedrijf. In ons onboarding proces leren nieuwe collega’s hun eigen succespad te ontwikkelen. Blijf op de hoogte van Young_Coders door onze pagina op LinkedIn te volgen!

Volg ons: