04. Hoe zorg je ervoor dat je ontwikkelteam óók zichzelf ontwikkelt?

29-10-2020

3 minuten

Koen

Een rare vraag? Ontwikkelaars zijn toch dagelijks bezig met het ontwikkelen van mooie technische oplossingen? Dat klopt. Maar de technische ontwikkelingen gaan ontzettend hard. Hoe blijft jouw ontwikkelteam up-to-date met de nieuwste technologieën? En wellicht nog belangrijker: Hoe identificeert jouw ontwikkelteam zich met de doelgroep waarvoor ze aan het ontwikkelen zijn?

Het timmerman principe: investeer in de technische ontwikkeling van je team

Een timmerman heeft altijd zijn gereedschapskist bij zich. In de gereedschapskist van de timmerman vind je hamers, zagen, spijkers, beitels en allerlei handige stukken gereedschap. De timmerman heeft voor diverse specialismen ook nog eens verschillende soorten zagen, hamers en spijkers in zijn gereedschapskist zitten.

Het timmerman principe is eenvoudig toe te passen op je ontwikkelteam. Net zoals een timmerman heeft een ontwikkelaar een gereedschapskist. Een ontwikkelaar heeft geen hamers en spijkers tot zijn beschikking, maar heeft diverse virtuele “tools” en programmeertalen die hij/zij kan inzetten. Toch?

Veel organisaties maken een keuze voor een specifieke technology-stack of programmeertaal. Dit om standaardisatie door te voeren. Dit principe is echter al ruim achterhaald. Door het werken met micro-services en API’s maakt het niet meer zoveel uit in welke programmeertaal je ontwikkelt. De verschillende oplossingen kunnen over het algemeen prima met elkaar communiceren. Waarom zou je dan de gereedschapskist van een ontwikkelaar beperken tot slechts één hamer en één zaag? Door een ontwikkelaar de mogelijkheid te geven om zijn gereedschapskist uit te breiden, is er opeens veel meer mogelijk en kan er vaak ook sneller ontwikkeld worden. Voor de ene oplossing is Python wellicht een goede basis, voor de andere oplossing wil je wellicht met Java aan de slag. Maak van jouw ontwikkelaars dus polyglot ontwikkelaars!

PS: Een polyglot ontwikkelaar is een ontwikkelaar die meerdere talen goed beheerst. 

Begrijp je doelgroep: De rol van een developer nu en in de toekomst

Het klassieke ontwikkelteam bestaat (helaas nog steeds) voornamelijk uit witte mannen. De doelgroep waar je een oplossing voor ontwikkelt is meestal meer divers. Dit geeft problemen in het zoeken naar aansluiting met de doelgroep die de oplossing moet gaan gebruiken. Hoe kan een klein groepje witte mannen met uitsluitend een technische achtergrond weten wat de behoeftes zijn van een brede maatschappelijke doelgroep? Veel projecten gaan hier daadwerkelijk aan ten onder of kosten veel meer dan nodig is of is begroot. Dit vraagstuk behandelen we uitgebreid in ons blog Prioriteit voor diversiteit. Maar we kunnen je alvast wel verklappen dat een divers ontwikkelteam de sleutel is naar succes!

Geef jouw ontwikkelteam een boost!

Breng meer flexibiliteit en efficiëntie in je team door jouw mensen het gereedschap aan te reiken dat ze nodig hebben. Én door je team te laten groeien tot een divers gezelschap waar mannen en vrouwen uit diverse culturen en studieachtergronden samen aan mooie oplossingen kunnen werken. Het voorkomt tunnelvisie en brengt een stroom aan nieuwe, innovatieve ideeën. Dat stimuleert ook bestaande leden van het ontwikkelteam om verder te kijken dan traditionele oplossingen. Ook zij durven dan verder te kijken dan hun eigen domeinkennis.

Hoe helpt Young_Coders

Young_Coders leidt jonge, enthousiaste hbo’ers en wo’ers vanuit diverse studierichtingen op in diverse rollen binnen de tech-industrie. De basis van coding is voor de meeste programmeertalen hetzelfde. Als je de concepten van programmeren snapt zijn deze relatief snel toe te passen op de diverse programmeertalen. Dit noemen wij “code-agnostic” opleiden. Wij kunnen jouw ontwikkelteam aanvullen met tech-talent dat wij op basis van een maatwerk traject specifiek voor jouw organisatie opleiden en begeleiden.

Benieuwd hoe we dat doen? Lees dan ook onze businesscase over het belang van polyglot ontwikkelaars.

LEES BUSINESS CASE

Koen

Koen

Koen is marketeer en communicatiespecialist. Hij schrijft over o.a. Design Thinking, de IT-arbeidsmarkt en innovatie.