Waarom Meta’s Metaverse niet werkt

01-05-2023

4 minuten

Dominic

Het is 28 oktober 2021. Mark Zuckerberg onthult zijn grootse visie over de toekomst van het internet en zijn bedrijf Facebook. ‘The Metaverse’. Hij kondigt gigantische investeringen aan in het metaverse en zet zijn woorden kracht bij door Facebook te hernoemen tot Meta. Hiermee hoopt hij de toekomst van Facebook te verbinden aan de toekomst van het hele internet.
Anderhalf jaar later is het metaverse storm wat gaan liggen en is er nog weinig waar geworden van de grote ambities van Zuckerberg. In deze blog duiken we in op de vraag waarom het Meta van Mark Zuckerberg niet werkt, waar andere metavserses wel succesvol lijken te zijn.

Andere blogs in deze serie:
Wat is het Metaverse?
Wat zijn NFT’s?
Bedrijven in het Metaverse

Ik kom maar direct ter zake. Een belangrijke reden waarom ik denk dat het Meta’s Metaverse niet werkt, is de visie.

“Importantly, it’ll be characterized by social presence, the feeling that you’re right there with another person, no matter where in the world you happen to be.”Meta

Meta focust erg op de sociale interactie tussen gebruikers, die – voornamelijk door het gebruik van een VR-bril – nét echt voelt. Meta lijkt hiermee te zeggen ‘Het is net zo sociaal als de fysieke wereld, cool he!’ De visie van andere visionairs is echter ‘Het is compleet anders dan de fysieke wereld, cool he!’ Dit klinkt ons veel logischer. Hoe goed je het namelijk ook probeert na te bootsen, fysiek sociaal contact zal altijd anders voelen dan digitaal contact, mede door die onhandige VR-bril die je op moet zetten. Dus omarm nou dat verschil en benadruk de coole dingen die wél in het metaverse kunnen, maar juist niet in de fysieke wereld.

Problemen van Meta

Naast de visie van Meta zijn er nog wel een aantal issues die ervoor zorgen dat Meta niet werkt.

Een groot probleem voor Meta is dat het bedrijf een slechte reputatie heeft op het gebied van privacy. Het bedrijf heeft in het verleden herhaaldelijk privacywetten geschonden, waaronder in Nederland en het Europese parlement. Dit heeft geleid tot een negatieve perceptie van het merk Meta en een gebrek aan vertrouwen bij veel mensen. Het idee om je digitale leven te beleven in een digitale wereld die gebouwd is door een bedrijf dat het niet zo nauw neemt met privacyregels is voor veel mensen niet zo aantrekkelijk.

Moeilijk toegang te krijgen tot de platforms
Een ander probleem voor Meta is de toegankelijkheid van hun Metaverse. Om toegang te krijgen tot het Metaverse van Meta, heb je een VR-bril nodig. Veel mensen hebben echter nog geen VR-bril en het lijkt er niet op dat veel mensen er snel een aanschaffen buiten gaming doeleinden om. Bovendien zijn de twee huidige metaverses van Meta, Horizon Worlds en Horizon Workrooms, niet toegankelijk in veel landen. Dit beperkt het potentieel publiek van het Metaverse van Meta aanzienlijk.

Doelgroepen
Meta schijnt zich vooralsnog te richten op twee doelgroepen: jongeren (Gen Z) en gamers. Voor jongeren is het Metaverse van Meta echter slechts een van de vele trends. Sinds de hype rondom het Metaverse en NFT’s tijdens de coronapandemie zijn er andere trends geweest die de aandacht van deze doelgroep hebben getrokken. Voor de zeer kritische doelgroep van gamers is de kwaliteit van de grafische weergave van het Metaverse van Meta simpelweg niet voldoende. Zo werd Zuckerberg door de gamecommunity uitgelachen toen hij in 2022 zijn eerste Metaverse avatar aan de wereld toonde.

Marks virtuele avatar die naast een eiffeltoren staat. Een van de redenen waarom Meta's metaverse niet werkt.
De virtuele selfie van Mark die voor behoorlijk wat gegniffel heeft gezorgd. Afbeelding van RTL nieuws.

Negativiteit een probleem of niet?

Hoewel er veel negativiteit rond het metaverse is ontstaan en sommige grote bedrijven zoals Disney al zijn gestopt met de ontwikkeling ervan, is het belangrijk om ook te zien dat deze negativiteit niet per se slecht is. Het kan ook leerzaam zijn voor de ontwikkeling van het metaverses. Er zijn nog steeds genoeg voorbeelden van metaverses die wel succesvol zijn en er is nog ontzettend vele ruimte voor innovatie en groei. Hier hebben we het ook al over gehad in een vorige blog van deze serie.

Het is echter duidelijk dat Mark Zuckerberg niet de juiste persoon is om het Metaverse te ontwikkelen. Zijn reputatie en geschiedenis met privacyproblemen leiden alleen maar tot scepsis over het metaverse. Een initiatief van Zuckerberg wordt automatisch een stuk minder enthousiast ontvangen. Wij hopen dat er alternatieve visionairs opstaan die het metaverse geven wat het nog mist.

We need visionaries to create immersive storytelling experiences. It is vital to bridge the gap between the digital and physical worlds and create significant experiences that appeal to a diverse range of people. The Metaverse’s success lies in its ability to offer more than just branded incentives and provide a space for creativity and culture to thrive.”Decode

Dominic

Dominic

Dominic is multimedia-expert. Hij is op de hoogte van de laatste trends in het de wereld van Metaverses en NFT's en ontwikkelt ons eigen metaverse.