Wat is het metaverse?

09-02-2023

7 minuten

Dominic

“Het Metaverse is de toekomst van het internet.” Dat is in ieder geval wat de ‘big-tech CEO’s’ ons willen doen geloven. Logisch ook: Meta (voorheen Facebook), Microsoft en andere techreuzen hebben er al miljarden in geïnvesteerd. Zij hebben er dus alle belang bij dat het metaverse geen flop of bubbel blijkt.

Maar wat is nou het metaverse, welke metaverses bestaan er al, komen eraan en welke lessen hebben wij tot nu toe geleerd over onze digitale toekomst? Al deze vragen proberen we te beantwoorden in deze eerste blog over het Metaverse. Iedere maand delen we een nieuwe Metaverse update, zo banen we ons samen een weg door de web 3.0 jungle!

Andere blogs in deze serie:
Wat zijn NFT's?
Bedrijven in het metaverse
Voorbeeld van Decentraland

Het metaverse uitgelegd

Kortgezegd, is het metaverse de volgende internetrevolutie, waarin websites worden vervangen door digitale werelden en scrollen en klikken worden vervangen door een avatar waarmee je rondloopt door de wereld.

Maar eigenlijk is er niet één goed antwoord op deze vraag. Net als dat niemand kon voorspellen wat ‘het internet’ zou worden toen het net werd uitgevonden. Elke niche startup en tech-reus die momenteel investeert in het metaverse heeft weer een andere visie op de toekomst ervan.

Quotes van big tech over Metaverse
Bekijk de afbeelding in groter formaat

Zelf onderschrijven wij de visie van Strauss Zelnick, de CEO van Rockstars moederbedrijf Take-Two, het meest. “The metaverse implies what we already do with GTA Online. The opportunity to exist in that world in ways that are challenging, fun and new, and find ourselves doing things we can’t do in the real-world.”

Een visuele vertaling van deze uitspraak zou kunnen zijn dat je binnen één seconde vanuit je woonkamer op de maan kunt staan of je eigen computer kunt binnenlopen. In onze optiek ligt daar de potentie van het metaverse. Waarom zou je de ‘saaie’ onderdelen van onze fysieke wereld nabootsen in een virtuele wereld? Waarom zou je meetingrooms en kantoren nabouwen in het metaverse als je elkaar ook op de maan kunt ontmoeten!?

De digitale bouwput

Verder lijkt het metaverse vooral ook een hele grote marketingstunt. Veel metaverse concepten zijn loze projecten die meeliften op de metaverse hype, zonder dat ze waarde toevoegen of iets vernieuwends brengen.

Dat komt omdat het metaverse eigenlijk nog een grote bouwput is. Hoopvolle metaverseprojecten zijn tot nu toe vooral gokjes van experimenterende organisaties. Het mooie van zo’n bouwput is dat er ontzettend veel projecten ontstaan die allemaal sterke punten hebben en deze van elkaar overnemen in steeds beter wordende metaverses.

Synoniemen voor het metaverse

Je weet nu wat het metaverse is: een marketingstunt, een bouwput én de toekomst van het internet. Maar dit concept is helemaal niet gebonden aan de term ‘metaverse’!

Je kunt de term metaverse zo vervangen door ‘web 3.0’ of ‘cyberspace’ en inhoudelijk verandert er niets. Het zijn allemaal termen voor hetzelfde concept. Met name de naamsverandering van Facebook naar Meta heeft de term ‘metaverse’ een enorme boost gegeven. Maar juist die naamsverandering van Facebook zorgt ervoor dat Metaverse ontwikkelaars en innovators niet vast willen zitten aan deze term, die nu zo onlosmakelijk is verbonden met Facebook. Facebook is namelijk slechts een van de vele Metaverse ontwikkelaars, en zeker niet de ‘baas’ van het metaverse.

Daarom zien we dat de term ‘cyberspace’ steeds meer in gebruik wordt genomen. Het is dus nog maar de vraag of de toekomst van het internet ook echt metaverse blijft heten! (Lekker bezig Meta! 😉 )

Bestaat het Metaverse al?

Het metaverse is dus een digitale wereld waarin we elkaar ontmoeten, interactie hebben en allerlei activiteiten ondernemen. Maar… Bestaat het metaverse dan niet al? World of Warcraft is bijvoorbeeld een virtuele wereld waar spelers goederen kunnen kopen en verkopen. Fortnite heeft virtuele ervaringen zoals concerten en tentoonstellingen. Je kunt een Oculus-headset opzetten en in je eigen virtuele huis rondlopen.

Is dat echt wat het metaverse inhoudt, een stel nieuwe moderne videogames?

Ja en nee. Zeggen dat Fortnite ‘het metaverse’ is is hetzelfde als zeggen dat Google ‘het internet’ is. Zelfs als je grote delen van je tijd in Fortnite doorbrengt met socializen, dingen kopen, leren en spelletjes spelen, betekent dat nog niet dat Fortnite het metaverse is. Net zoals Google, dat delen van het internet bouwt – van fysieke datacenters tot beveiligingslagen – niet het hele internet is.

In feite bestaan er dus tientallen, zo niet honderden, metaverses. Sommige zijn uit de hand gelopen games, zoals Fortnite, Minecraft en Roblox.

Veelbelovende metaverses

Andere metaverses zijn echt ontwikkeld als digitale werelden, zoals Decentraland, the Nemesis, the Sandbox of de metaverses die nog worden ontwikkeld zoals RobotEra en Otherside (van Yuga Labs, het bedrijf achter de Bored Ape Yacht Club).

Al deze voorbeelden zijn metaverses op hun eigen manier en allemaal tonen ze een stukje van de potentie van het metaverse. Fortnite laat bijvoorbeeld succesvolle voorbeelden van gamificatie zien en hoe bedrijven een rol kunnen spelen in de digitale gamewereld, terwijl Decentraland de kant laat zien van het bezitten van land en spullen in een digitale wereld.

Centralized vs. decentralized

Op dit moment zijn er dus ontzettend veel metaverses die elk een deel van de potentie laten zien. Er is dus niet één metaverse of één organisatie bepaalt hoe onze toekomt eruitziet. Het metaverse is dus gedecentraliceerd en dat is maar goed ook.

Maar terwijl decentralisatie goed is voor de ontwikkeling van het metaverse, wordt wel gesnakt naar een vorm van standaardisering. In de ideale visie zijn metaverses interoperabel, zodat je virtuele voorwerpen zoals kleren of auto’s van het ene naar het andere platform kunt meenemen. Je zou wel gek zijn als je in tien metaverses tien keer zou moeten betalen voor hetzelfde paar virtuele Nike sneakers, toch?

Net als dat het rampzalig zou zijn als je voor het bezoeken van iedere website weer een aparte browser nodig hebt.

Maar deze standaardisatie is echt nog toekomstmuziek. Daarvoor moeten honderden organisaties het met elkaar eens worden, wat ongetwijfeld leidt tot een gigantische machtsstrijd tussen de Metaverse reuzen als Microsoft, Meta, Take Two en Decentraland.

Ons eigen metaverse…

Ja, je leest het goed. Ook wij zijn op de hype gesprongen en zijn druk bezig met de ontwikkeling van ons eigen metaverse! Ook dat is nog een bouwput, waarin we elke dag weer wat nieuws uittesten en ontdekken. We delen onze ontdekkingen en bevindingen graag met je. Zo komen we samen steeds een stapje dichterbij hoe de toekomst van het internet er nou echt uit gaat zien.

Young_Coders is gespecialiseerd in IT-opleidingen. Daar ligt voor ons dan ook de meerwaarde van een eigen metaverse. We zoeken naar manieren waarop een metaverse kan bijdragen aan een leerzame en leuke online leeromgeving.

We hebben voor onze eigen digitale wereld gekozen voor een low-poly designstijl. Dit is eigenlijk de onofficiële metaverse stijl, waarin de meeste metaverses worden ontwikkeld. De keuze voor deze stijl is gebaseerd op twee criteria.

  1. De meeste computers kunnen hiermee omgaan (er is relatief weinig computerkracht voor nodig)
  2. De stijl is goed te vertalen naar een VR-applicatie.

Onze volgende stap: een digitale omgeving creëren met een positieve sfeer, waar je je als gebruiker op je gemak voelt om je eerste stappen te zetten in de wereld van IT. We sluiten de blog af met een ‘sneak preview’ van ons metaverse, more to come!

Dominic

Dominic

Dominic is multimedia-expert. Hij is op de hoogte van de laatste trends in het de wereld van Metaverses en NFT's en ontwikkelt ons eigen metaverse.