Wat is innovatie in 5 praktische stappen

26-11-2020

4 minuten

Koen

Innovatie. Overal lees je het. Iedere organisatie schijnt er mee bezig te zijn. Of: Iedere organisatie zou er mee bezig moeten zijn als je de recente nieuwsberichten doorneemt. Maar wat is nou precies innovatie? Hoe innoveer ik dan? Wat is de meerwaarde van innovatie? Wat levert het uiteindelijk op? Is innovatie niet gewoon een modetrend? In dit artikel geven we antwoord op al deze vragen!

Wat is innovatie niet?

Innovatie komt vanuit een niet bestaand idee. Écht iets nieuws. Iets dat er nog niet is. Bij een mogelijke WBSO toetsing wordt hier ook streng op gelet. In het kort gezegd staat innovatie voor het bedenken, uitwerken en realiseren van iets nieuws. Dit kan van alles zijn. De overheid noemt zelf de volgende voorbeelden van innovatieve projecten: Vliegende auto’s, 3D metaalprinters, energieopwekkende dansvloeren, kinderwagens van 100% gebruikte kunststof, visnetten van zeewier, verpakkingen van biomassa etc. Wellicht zijn de ideeën bij jouw organisatie niet zo wereldschokkend als vliegende auto’s, maar de basis van innovatie, hoe klein ook, is altijd een fris, nieuw idee.

Hoe kan ik starten met innoveren?

Nou, innoveren kan je leren! Dat rijmt, dus dan is het zo. De basis is natuurlijk een goed idee. Maar hoe verzin je een goed idee? Je gaat niet achteroverleunen met de gedachte: “Nu ga ik een goed idee verzinnen”. En als je je IT-organisatie vraagt om een goed idee, zullen deze veelal vanuit bestaande oplossingen en/of binnen de bekende kaders worden uitgedacht. Door juist samen te brainstormen met collega’s of mensen buiten je eigen afdeling en alle ideeën op tafel te leggen kom je vaak tot nieuwe, verrassende inzichten. Omarm ook de slechte ideeën! Vaak komen juist uit slechte ideeën, weer goede (of betere) ideeën voort. Het zet je namelijk wel aan het denken.

Omarm Design Thinking als leidraad voor je innovatie

Lukraak ideeën op tafel leggen zonder enige vorm van structuur werkt ook niet goed. Het is wel fijn om kaders te hebben en een richtlijn. De Design Thinking methode helpt je daar erg goed bij. De start van innovatie zoals hierboven beschreven zijn eigenlijk de “Empathy” en “Ideation” fase. Een idee wordt vaak geboren uit noodzaak of urgentie van een gebruikersgroep. Praat met je gebruikersgroep om te leren wat er speelt onder jouw afnemers. Vervolgens gebruik je de Ideation fase om je ideeën te toetsen: Wat zijn de “pains” en “gains”? Wil je meer weten over deze specifieke fase en Design Thinking? Daar hebben we een mooi artikel over geschreven. Deze kun je hier lezen.

HET INNOVATIE ABC IN 5 STAPPEN

Nu we weten wat innovatie inhoudt, zijn er vijf stappen die je kunt nemen om zelf aan de slag te gaan. Uiteraard kunnen wij je een aantal belangrijke tips meegeven om er ook voor te zorgen dat innovatie ook écht voor je gaat werken en iets oplevert.

Wij raden je aan om de volgende stappen te doorlopen. Bij elke stap bieden we je een kennisartikel aan dat zich specifiek op die stap richt.

1.     Omarm diversiteit. Diversiteit in studieachtergrond, gender en cultuur kan bepalend zijn voor het succes van jouw innovatieve ideeën. In een ideaalplaatje zou je “denktank” een maatschappelijke afspiegeling moeten zijn van je doelgroep.

2.    Structureer je brainstormsessies door Design Thinking toe te passen.

3.    Bouw een eenvoudig prototype rond je idee om direct te kunnen zien of het zou kunnen werken of niet.

4.    Zorg ervoor dat jouw team ook zichzelf blijft ontwikkelen, als je je oplossing daadwerkelijk naar een productierijpe variant wil tillen.

5.    Omarm het “leven lang leren” principe. Zeker in de huidige tijden ben je nooit uitgeleerd!

Wat levert innovatie je op? 

Vaak wordt innovatie nog als een soort speeltuin gezien. Een creatieve, bodemloze put waar je veel geld in kan stoppen, maar weinig rendement uit haalt. Juist door structuur aan te brengen in je innovatieproces beperk je de risico’s. Je waakt ervoor dat het een “Poolse landdag” wordt waarin oeverloos wordt gesproken over de diverse ideeën, maar niets concreet wordt. Uiteindelijk zien we dat door het toepassen van deze vijf stappen, je ROI juist verbetert. Het ontwikkeltraject is korter, de oplossing sluit beter aan bij de doelgroep dus er zijn minder aanpassingen nodig. En door iteratief te ontwikkelen is de time-to-market van je idee een stuk korter geworden. Je bent dus sneller in staat om de investering terug te gaan verdienen. Maar ook als het idee toch niet aan de verwachtingen voldoet, kom je hier tijdens de prototyping fase al tijdig achter. Je kunt dus het idee al valideren met een minimale investering. Eigenlijk alleen maar voordelen! Voor een praktische toepassing raden we je aan om de volgende business case eens te lezen: Wat heeft de cliënt eraan?

Hoe kan Young_Coders helpen?

Wij leiden jonge tech talenten op die de juiste mindset hebben om innovatie te brengen binnen organisaties. Wij noemen ze daarom Challengers. Ze zijn nooit uitgeleerd en houden van een uitdaging. Zij kunnen in teamverband jouw organisatie helpen bij het uitdenken en uitwerken van nieuwe ideeën. Ze worden door ons geselecteerd, specifiek voor jouw organisatie. Vervolgens worden de Challengers opgeleid en begeleid in de technologie die jij binnen je organisatie graag gebruikt. Aan het einde van een afgesproken periode van opleiden en begeleiden kun je zelf bepalen wie jij graag in dienst wilt nemen. Hier zijn geen kosten aan verbonden! Ze zijn immers geselecteerd voor jouw organisatie en willen er graag hun verdere carrière opbouwen.

Meer weten? Laten we eens kennismaken!

PLAN KENNISMAKING

Koen

Koen

Koen is marketeer en communicatiespecialist. Hij schrijft over o.a. Design Thinking, de IT-arbeidsmarkt en innovatie.