Zo werken wij samen met HR

23-02-2021

5 minuten

Koen

Het vinden van de juiste kandidaat voor een IT-vacature is best een ingewikkelde klus. Ook al ben je nog zo’n doorgewinterde HR-specialist. Hoe ga je om met een vraag vanuit je organisatie om een IT-vacature in te vullen binnen een vakgebied waar je eigenlijk niet zo comfortabel mee bent? Waar begint je zoektocht?

Natuurlijk zijn er allerlei handige tools om een selectie te maken. Je hebt je database met open sollicitaties, je HR-platform en je profielen. Maar steeds vaker merken we dat, ondanks alle hulp, het invullen van specifieke vacatures steeds moeilijker is. Zeker in een oververhitte markt als de IT.

Waar lopen de HR-specialisten die wij spreken regelmatig tegenaan:

  • Er zijn weinig tot geen ervaren IT-specialisten in de markt. Het is zoeken naar een naald in de hooiberg
  • Als je ze vindt, zijn de salariseisen fors, en de kans op snel verloop hoog
  • Er ontbreekt nog wat kennis binnen de HR-organisatie over sterk technische beroepen
  • De huidige processen en/of systemen laten niet toe om buiten te gebaande paden te treden

Durf buiten de gebaande paden te treden

Dat klinkt heel simpel. Als je geen mensen kunt vinden die voldoen aan het profiel, kijk dan eens buiten het profiel. Schoolverlaters en kandidaten met een andere studieachtergrond, is dat dan de oplossing?

Ja, het kan een goede oplossing zijn, maar je organisatie dient er wel in te geloven. Je hebt als HR-specialist een duidelijke opdracht meegekregen vanuit een business unit of manager. Hoe kun je deze persoon overtuigen van het feit dat een schoolverlater net zo goed zou werken als die gecertificeerde senior? Zonder enige vorm van bewijs, gaat je dat meestal niet lukken. Daarnaast zal het waarschijnlijk wat langer duren voordat deze persoon “up to speed” is, en zal er ook moeten worden geïnvesteerd in opleiding en begeleiding. En dan ligt ook nog het gevaar op de loer van een “bad hire”. Straks vindt de kandidaat het na een half jaar helemaal niet zo leuk als hij of zij dacht. Dan kun je weer opnieuw beginnen, wat aanzienlijke kosten met zich meebrengt. Ook het geloof in het aannemen van zo’n kandidaat wordt aangetast.

En áls je organisatie er klaar voor is, moet het ook nog kunnen passen in het functiehuis, de systemen etc. Heb je het ene probleem opgelost, loop je gelijk weer in het andere.

Dan maar niet doen dus? Echt wel! We leggen je graag uit hoe.

SAMENWERKEN
DE SLEUTEL TOT SUCCES

De HR-afdelingen waar wij mee in contact staan zijn van onschatbare waarde. Een HR-afdeling is een soort schatkamer. Een schatkamer van informatie waar de bedrijfscultuur, de omgangsnormen, salarishuis en het personeelsbestand goed bewaard worden. Hoe mooi zou het zijn als je deze kennis kunt combineren met externe kennis die je nou net nodig hebt? Juist die specialistische kennis kan, gecombineerd met je interne schatkamer hele goede en vooral verrassende kandidaten opleveren.

Een organisatie als Young_Coders kan niet zonder een goede HR-afdeling. Het kan ook nooit zijn dat onze organisatie als vervanging wordt gezien voor HR-medewerkers.

“Alleen samen kunnen we het wervings- en opleidingsvraagstuk invullen.” 

Hoe ziet die sleutel er dan uit?

Een goede start is het goed in kaart brengen van jouw organisatieprofiel. Welke kerncompetenties zijn belangrijk binnen de eigen bedrijfscultuur? Door dit samen te doen borgen we de bedrijfseigen competenties. Ook wordt het selecteren van de juiste kandidaten een stuk eenvoudiger omdat we kerncompetenties goed kunnen vergelijken.

Een combinatie van een sterk selectieproces, gecombineerd met de perfecte match op kerncompetenties levert in de basis zeer interessante profielen. De studieachtergrond is dan steeds minder belangrijk.

“Maakt het ontwikkelen van een organisatieprofiel dan zoveel uit?” Jazeker. Onze manier van werven heeft een stukje omdenken nodig. Kijken naar potentieel en minder naar het verleden van een kandidaat. Het is net beleggen: “Resultaten uit het verleden bieden geen garanties in de toekomst”. Je laat gevestigde eisen en opleidingsachtergronden los. Feitelijk zijn we niet met een andere hengel aan het vissen, maar in een compleet andere vijver. Dan is het matchen van een kandidaat op persoonlijke kerncompetenties met jouw organisatieprofiel- en kenmerken ontzettend belangrijk. Door samen met jou als HR-professional te kijken naar potentieel ontdek je diamanten die je anders nooit zou vinden.

ONBEWUST BEKWAAM

Het geloof dat iedereen die het cognitieve vermogen en de juiste mindset heeft, een prima carrière in de IT kan starten is wel een vereiste. Deze mensen zijn namelijk onbewust bekwaam. Ze kunnen het zeker, maar ze weten het nog niet.

En de benodigde technische bagage? Dat pakken we ook samen op. Door opleidingen en begeleiding samen vorm te geven zodat die passen bij de organisatie en perfect aansluiten op de gebruikte techniek.

Win-win-winsituatie

Onderaan de streep zijn er bij ons altijd drie winnaars: 

01.     De opdrachtgever

Jouw organisatie gaat met mensen werken die volledig conform de wensen en eisen zijn opgeleid. Gedurende een afgesproken periode staan deze mensen nog niet op de loonlijst en er geldt een proeftijd van twee maanden. Onze uurtarieven zijn inclusief alle opleiding, begeleiding, studiemateriaal en certificering.

Ook betaalt jouw organisatie geen ziekte- of vakantiedagen. Na doorgaans twee jaar kunnen de kandidaten kosteloos worden overgenomen in loondienst. Dit is een beslissing die jouw organisatie samen met onze kandidaten neemt. Het is geen verplichting. 

02.     De kandidaten

De kandidaten krijgen een hoogwaardige opleiding, certificering, een mooi startsalaris en baangarantie voor de duur van het traject. Daarnaast doen ze werkervaring op en hebben ze kans op een loondienstverband bij jouw organisatie.

03.     Onze organisatie

Wij zijn natuurlijk blij met onze opdrachtgevers. Ieder bedrijf is anders, elke kandidaat is anders en wij leren elke keer iets nieuws. Deze leermomenten gebruiken wij om onze dienstverlening nog beter te maken. Om uiteindelijk dit studie-werktraject succesvol te kunnen voltooien. Het is voor ons weer een nieuwe success story!

Koen

Koen

Koen is marketeer en communicatiespecialist. Hij schrijft over o.a. Design Thinking, de IT-arbeidsmarkt en innovatie.