5x tips voor de hiring peaks in Nederland

14-09-2023

4 minuten

Fabian

Een hiring peak klinkt interessant, maar wat is dat eigenlijk? We zien in Nederland dat er in een jaar 2 periodes zijn waarin 2 keer zo veel mensen van baan switchen. Ken je deze periodes, dan kun je erop inspelen door op de juiste momenten te investeren in nieuw en getalenteerd personeel!

Wanneer zijn deze hiring peaks en waarom zijn deze nauw gelinkt aan de zoektocht naar young professionals?

Er zijn dus twee hiring preaks. De eerste periode van het jaar is in de winter, namelijk rond januari/ februari. Dit komt onder andere omdat de feestdagen een uitgelezen kans zijn om eens te reflecteren op het afgelopen jaar, en daarbij misschien ook de beslissing te maken om een nieuwe carrièrestap te gaan maken. 

Traditioneel ligt de nadruk van de hiring peak daarom in januari. Wij zien februari echter ook nog als piekmoment, omdat er in februari relatief veel afgestudeerde studenten de arbeidsmarkt betreden. Voor organisaties die veel werken met young professionals is het dus waardevol om niet alleen januari als piekmaand te zien.

De tweede periode is vlak na de zomer. In de maanden september en oktober zien we de tweede hiring peak van het jaar. Ook deze is logisch te verklaren in het kader van zelfreflectie. Tijdens de zomervakantie heeft iedereen opeens tijd over om nou eens goed en hard na te denken over hun leven en dus ook hun beroep.

Wederom valt dit tegelijk met een moment dat veel studenten afstuderen, in de maanden juni, juli en augustus. Logisch dus dat deze afgestudeerden een baan zoeken die in september start. Voor jouw organisatie bieden de afstudeerperiodes en de bijbehorende hiring peaks dus een unieke kans om vers talent aan te trekken die jouw team te komen versterken.

Timing is alles!

Ik hoor je denken: Ik snap het, de hiring peaks zijn belangrijk. Maar hoe zorg ik er nou voor dat het ons ook lukt om deze optimaal te gebruiken?

Met deze 5 tips zorg jij ervoor dat jouw organisatie ideaal is voorbereid op de komende hiring peak en daarnaast aantrekkelijk is voor de young professionals die jij wilt aantrekken.

1. Begin vroeg!

Dat klinkt misschien logisch, maar begin op tijd! Studenten die weten dat ze gaan afstuderen beginnen vaak al een aantal maanden met zoeken naar hun toekomstige droombaan. Zorg dat je hierop anticipeert en er klaar voor bent! Studenten die in setpember willen starten zijn vaak in juni en juli op zoek naar een baan.

2. Zorg voor een sterke online aanwezigheid

De tijd dat nieuwe banen nog achterin de krant te vinden zijn ligt al even achter ons. Zorg dat jouw bedrijf online te vinden is en zorg dat je jouw bedrijf online op een aantrekkelijke manier representeert. Op platformen als LinkedIn en Indeed plaats je bijvoorbeeld jouw vacatures, terwijl je Instagram en TikTok kunt gebruiken om jouw ‘employer brand’ te tonen.

3. Netwerken

Neem deel aan loopbaanbeurzen, bedrijfsevenementen op universiteitscampussen en andere netwerkevenementen voor studenten. Dit geeft je de kans om de young professional van morgen te ontmoeten en echt te leren kennen. Weet wat er speelt bij de young profesionals!

4. Wat motiveert een young professional?

Als je aan een student of young professional anno 2023 vraagt wat ze nou echt belangrijk vinden in hun eerste toekomstige werkgever zul je het antwoord “een fijne bedrijfscultuur” vaak te horen krijgen. De nieuwe generatie young professionals zoekt een omgeving die aansluit op hun persoonlijke normen en waarden en waar voor hun belangrijke zaken zoals flexibiliteit, een inclusieve en positieve werkomgeving en ontwikkelingsmogelijkheden van groot belang zijn.

5. Betrek je team

De beste ambassadeurs voor jouw organisatie zijn je eigen medewerkers! Kies de medewerkers uit die enthousiasme tonen voor het bedrijf en interview ze bijvoorbeeld over hun werk. Ervaringen van medewerkers wekken altijd meer vertrouwen dan het verhaal van een recruiter. Daarnaast kunnen betrokken medewerkers hun eigen netwerk gebruiken om te zoeken naar nieuw talent.

Hiring peaks: Een kans om te pakken

De hiring peaks komen in Nederland dus overeen met afstudeerperiodes, waarmee ze een uitgelezen kans zijn om young professionals aan te trekken. Bij Young_Coders hebben we uitgebreide ervaring met het werven, opleiden en begeleiden van young professionals die écht bij jouw organisatie passen. Samen onderzoeken we waar jouw organisatie behoefte aan heeft en creëren we de professionals van de toekomst, in duurzame samenwerking. Benieuwd hoe we dat doen? Lees hoe wij met onze opdrachtgevers samenwerken.

HOE WIJ WERKEN

Fabian

Fabian

Als Talent Recruiter zoekt Fabian graag de perfecte match voor onze werkgevers. En als Master student Management of Innovation kan hij je ook veel vertellen over innovatie!