Bedrijven in het metaverse

28-03-2023

5 minuten

Dominic

In deze derde blog in de serie gaan we in op bedrijven in het metaverse. Wat hebben organisaties daar te zoeken? Het snelle antwoord is: dat weten ze zelf ook niet. Maar zeg nou zelf, miljoenen consumenten die elkaar online ontmoeten op plekken die nog niet volgeplakt zijn met banners, advertenties en logo’s: daar wordt elke marketingmanager warm van. Wat al die bedrijven nou precies doen in het metaverse, daar komen we in deze blog achter.

Andere blogs in deze serie:
Wat is het Metaverse?
Wat zijn NFT's?

Hoe kijken bedrijven naar het metaverse?

De meeste grote merken zijn er wel mee bezig. Simpelweg omdat ze zien dat hun doelgroep zich steeds meer in de verschillende metaverses begeeft. Ze zoeken veelal de samenwerking op met bestaande metaverses en experimenteren erop los.

Een paar vooroplopers aan het woord:

“Balenciaga trok in 2021 op met Fortnite vanuit de open vraag ‘wat kunnen wij ermee?’ Het ging niet om de verkoopaantallen, maar om ermee te testen en in de winkel te laten zien dat we iets met Fortnite doen.” – Nicolas Daude-Lagrave, Chief Digital Officer bij Balenciaga (Bron: Emerce)

Tareq Nazlawy, senior director for digital growth bij Adidas:

“The metaverse opportunity wasn’t necessarily baked into our digital strategy. But we realized earlier this year that we had to take a look at what was happening there. I think it was the end of the first quarter when NFT mania was first starting to peak. We realized we should have a position on this, and we wanted to explore it.”
Mensen met Adidas kleding op een bank met NFT's.
Adidas en NFT’s

Bedrijven investeren dus vooral in het metaverse als experiment. Waarom is er dan zo veel aandacht voor vanuit de grote merken? Daar zit één grote reden achter: alles om maar niet de boot te missen.

Te laat instappen kan desastreus zijn, zo bleek ook tijdens de eerste twee internetrevoluties. Alle reden dus om er bij de Web 3.0 revolutie op tijd bij te zijn.

Voorbeelden van bedrijven in het metaverse

Dat de bovenstaande voorbeelden allebei uit de kledingindustrie komen is geen toeval. In de gaming wereld – die vooroploopt in de metaverse hype – is het kopen van ‘skins’ in een online omgeving heel normaal. Een skin is (een onderdeel van) het uiterlijk van een avatar in een digitale omgeving. In veel games zijn skins gekoppeld aan status: een zeldzame of dure skin geeft de speler meer status in de game. Dat lijkt eigenlijk heel erg op het principe van NFT’s, dat we in de vorige blog al behandelden. Betalen voor digitale kleding is dus in sommige groepen al best genormaliseerd. Niet gek dus dat de grote kledingmerken ook de meeste commerciële kansen ruiken in metaverses.

Maar er zijn ook andere grote merken die hun gezicht laten zien in de metaverses. Zo lanceerde Heineken – dat met Heineken Silver een nieuw bier op de markt bracht – hun nieuwe biertje ook in metaverse Decentraland. Dat deden ze natuurlijk niet om écht virtuele biertjes te gaan verkopen, maar meer als publiciteitstunt met een knipoog. “Ondanks dat de metaverse een plek is om connecties aan te gaan is bier een product waar je alleen in het echte leven optimaal van kunt genieten.”

Ook Samsung heeft een leuke insteek gevonden in het metaverse. Zij bouwden in Decentraland hun New Yorkse flag ship store na. Zo kan iedereen zich vergapen aan de nieuwste technologische snufjes, zonder dat je daarvoor in New York hoeft te zijn.

Samsung gebouw in New York in het echte leven en in het metaverse.
Links zie je Samsung in New York en rechts zie je Samsung in Decentraland. Meer over Samsung in Decentraland.

Verder zetten bedrijven metaverses succesvol in voor de promotie van films, concerten en talloze producten. Zelfs het exclusieve Ferrari wist Fortnite te vinden voor een cross-over.

Hoe verdienen bedrijven aan het metaverse?

Web 3.0 biedt dus uitstekende mogelijkheden voor bedrijven om hun merkbekendheid en bereik te vergroten. Maar wordt er ook al geld verdiend in de metaverses? Het commercieel uitbaten van metaverses staat nog in de kinderschoenen. Toch zijn er wel degelijk een aantal manieren om nu al geld te verdienen in een metaverse.

Neem het eerdergenoemde voorbeeld van Adidas. Al benadrukken ze dat hun NFT-acties experimenteel zijn, verdienden ze al 22 miljoen dollar met hun eerste NFT drop. Da’s snel verdiend!

Verder wordt ook in de evenementenbranche geld verdiend met metaverses. Voor evenementen in een metaverse wordt geregeld geld gevraagd. Een groot voordeel is dat een digitaal evenement bezocht kan worden door fans van over de hele wereld, wat toegangsprijzen laag houdt.

Verder wordt er al veel geïnvesteerd en verdiend aan ‘digital real estate investment’. Dit is het investeren in een drukbezocht digitaal stukje land in de hoop dat dit stukje land in waarde stijgt. Er wordt geld mee verdiend door het te verhuren, verkopen of om digitale evenementen te hosten, net als in de fysieke wereld.

Er zijn dus verschillende manieren om nu al geld te verdienen met metaverses. Toch zijn veruit de meeste bedrijven nog niet bezig met geld verdienen in de cyberspace. Ze zien het veel meer als een manier om hun producten te promoten en hun bekendheid te vergroten.

Bedrijven in ons eigen metaverse

Het metaverse dat wij zelf aan het ontwikkelen zijn (waar je een sneak peek van hebt gekregen in de allereerste afbeelding in deze blogpost) zou ook gebruik kunnen maken van samenwerkingen met bedrijven. In ons metaverse verkennen potentiële IT’ers de wereld van IT. Je kunt dan bijvoorbeeld een kantoor van een bedrijf binnenlopen om te zien hoe het leven van een IT’er eruitziet bij die organisatie. Dat kan in het echte leven natuurlijk niet zomaar, maar in een metaverse zijn de mogelijkheden eindeloos! Ook het organiseren van een banenbeurs kan uitstekend in een metaverse omgeving. Zo vertalen we de Web 3.0 trends naar onze eigen situatie en proberen we bij te dragen aan een digitale omgeving die IT-enthousiastelingen verder helpt.

De volgende keer gaan we het hebben over het Metaverse van Mark Zuckerberg: Waarom het metaverse van Meta niet werkt. Volg onze LinkedInpagina om op de hoogte te blijven van onze Meta Mondays!

Dominic

Dominic

Dominic is multimedia-expert. Hij is op de hoogte van de laatste trends in het de wereld van Metaverses en NFT's en ontwikkelt ons eigen metaverse.